Kuusankoskitalo 18.1.2025
Ohjelmanmuutokset mahdollisia
Ohjelma salijärjestyksessä
Kuusaa
08:00-09:00
Ilmoittautuminen ja näyttelyosastoihin tutustuminen
09:00-09:05
InfoPekka Kokko, markkinointipäällikkö, Globex oy
09:15-10:15
Kokopäiväpedagogiikka tuen kivijalkana - vinkkejä ja käytänteitä varhaiskasvatukseenⓘ Laura Ruuth, VEO, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, Vertikal Oy
Laura Ruuth on varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja. Varhaiskasvatuksen kentällä hän on työskennellyt yli 10 vuoden ajan. Työssään hän keskittyy aikuisten vuorovaikutuksen ja läsnäolon merkitykseen sekä tuen jalkauttamiseen varhaiskasvatuksen jokaiseen hetkeen. Jokaisella kasvattajalla on vastuu ja mahdollisuus vaikuttaa suotuisasti lapsen kehitykseen. Negatiivisen palautteen kehän tunnistaminen sekä voimavaroihin ja vahvuuksiin pohjaavan kasvatuksen tietoinen lisääminen on hänen työnsä suuntaviivoina. Neurokirjon lapset ja haastavaksi koettu käyttäytyminen on Lauralta eniten toivottuja koulutus- ja konsultointiaiheita.
10:15-10:30
Tauko ja näyttelyyn tutustuminen
10:30-11:30
Musiikin mullistava voima varhaiskasvatuksen arjessa – inklusiivisia ideoita musiikin ja laulun käyttöön varhaiskasvatuksen kokopäiväpedagogisena työkalunaⓘ Minna Lappalainen, musiikkipedagogi, menetelmäkehittäjä, lastenmusiikintekijä, Laulau oy
Minna Lappalainen on palkittu lastenmusiikintekijä ja musiikkikasvattaja sekä taidelähtöisten menetelmien kehittäjä ja kouluttaja. Lappalaisen musiikkia ja musiikillisia menetelmiä hyödynnetään paitsi suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja erityistä tukea tarvitsevien lasten kuntoutuksessa, myös Suomen rajojen ulkopuolella, mm. Englannissa, Virossa, Ruotsissa, USAssa ja Israelissa. Yrityksensä Laulau Oy:n lisäksi Lappalainen toimii musiikkikasvatuksen tuntiopettajana Helsingin yliopistolla. Vuonna 2023 Salon lastenlaulukaupunki ry ja Salon lastenlaulufestivaali myönsi Lappalaiselle Hyvä tuuli -palkinnon, joka myönnetään vuosittain ansioituneelle musiikintekijälle, joka on merkittävällä tavalla vaikuttanut suomalaiseen lastenmusiikkiin.
Osittain toiminnallinen luento
11:30-12:30
Tauko ja näyttelyyn tutustuminen
12:30-13:20
Tuettu leikki rakentaa lasten hyvinvointiaⓘ Annele Wiman, veo, kouluttaja, LapsiOppii
Annele Wiman on varhaiskasvatuksen erityisopettaja 30 vuoden työkokemuksella. Työssään hän keskittyy mm. lasten hyvinvoinnin sekä varhaisen tuen puolesta puhumiseen.
Wiman on kirjoittanut kirjan ”Hyvinvoiva lapsi oppii”, ja kouluttaa varhaiskasvatuksen henkilöstöä tukemaan ja tunnistamaan lasten hyvinvointitaitoja ja oppimisen valmiuksia yhä paremmin. Wiman pyrkii tekemään töitä sen eteen, että yhteiskuntamme arvostaisi tulevaisuudessa työtämme varhaiskasvatuksessa nykyistä paljon enemmän, ja näkisi työmme todellisen merkityksen ja arvon. "Vaikka alallamme on paljon haasteita, tulevaisuus on lapsissa. Varhaiskasvatus tarvitsee uudistuvaa innovatiivista ajattelua. Tämä on ollut aina myös oman työni sisältö ja tapa toimia eli se, että työmme lasten kanssa perustuisi aina lasten aidoille tarpeille sekä tutkittuun tietoon," kertoo Wiman.
13:30-14:30
Varhain on parhain! Yhdenvertaisuus, osallisuus ja rakentava yhteistyö kodin ja päiväkodin kesken. Hoksautuksia rakentavaan vuorovaikutukseenⓘ Aslak Rantakokko, yhdenvertaisuusasiantuntija, nepsy-kokemusasiantuntijaisä, Erätaukodialogi-ohjaaja, Suomen Vanhempainliitto ry
Aslak Rantakokko on kansalaisjärjestötyön, kouluttamisen sekä kodin, päiväkodin ja koulun yhteistyön edistämisen moniosaaja ja yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja erityisen tuen tarpeiden asiantuntija. Lisäksi hän on sekä kokemusasiantuntijaisän että ammattilaisen roolissa nepsy-asiantuntija. Lähes 30:n vuoden työura kolmannella sektorilla sekä vapaaehtoisena, luottamushenkilönä että asiantuntijatyöntekijänä on tuonut Aslakille laajaa kokemusta, näkemystä ja osaamista eri ikäisten ihmisten, lasten, nuorten ja aikuisten arvostavaan kohtaamiseen haastavissa elämäntilanteissa. Aslakin lempisana on "tsempatia" ja lempilause "koulukuntoinen lapsi lapsikuntoisessa koulussa". Aslak ei pidä kiireestä.
14:30-15:00
Kahvitauko ja näyttelyyn tututuminen
15:00-16:00
Läsnäolon mullistava voimaⓘ Lorenz Backman, luennoitsija, elämäntaitovalmentaja ja työnohjaaja
Lorenz "Lore" Backman on on koulutukseltaan teatteritaiteen maisteri, elämäntaitovalmentaja ja työnohjaaja. Lorenzilla on lähes kahdenkymmenen vuoden kokemus esiintyjänä ja laaja osaaminen elämän eri alueilta. Viime vuosina Lorenz on luennoinut mm. muistisairaiden haasteista ja ratkaisuista, ikäihmisten ja osatyökykyisten tulevaisuudesta, itsemyötätunnosta, itsensä johtamisesta sekä vuorovaikutuksesta ja kommunikoinnista asiakastyössä. Esityksissään Lorenz pyrkii antamaan kuulijoilleen konkreettisia työkaluja ja lisäarvoa työn arkeen.
Voikkaa
10:30-11:20
Skididialogi – lapsille suunnattu rakentavan keskustelun malliⓘ Petra Larvus, opetuksen suunnittelija, Lahden kaupunki
Petralle aidosti dialogisemman ja vuorovaikutteisemman toimintakulttuurin vahvistaminen lasten, nuorten ja aikuisten välille on sydämenasia. Hänen kehittämänsä Erätauko-keskusteluun pohjaavan Skididialogi-mallin avulla rakennetaan kohtaavampaa tulevaisuutta sinne, missä lapset, nuoret ja aikuiset törmäävät toisiinsa. Yhteisessä dialogissa opitaan ymmärtämään toisia paremmin, mikä edistää hyvinvointia ja kykyä toimia paremmin yhdessä. Skididialogi tarjoaa osallistujalle aitiopaikan keskittyä kuuntelemaan toisia ja tulla kuulluksi, se tarjoaa turvallisen hetken ihmetellä ääneen ja olla utelias. Kun yhteiseen keskusteluun tuodaan asioita eri näkökulmista katsovia keskustelijoita, voidaan itsekin yllättyä: ”Kuuntele, älä luo ratkaisuja etukäteen!”
https://www.lahti.fi/kasvatus-ja-koulutus/perusopetus/opetussuunnitelma/skididialogi/
11:20-12:30
Tauko ja näyttelyyn tutustuminen
12:30-13:15
Tiimityö voimaksi työyhteisön kehittämisessäⓘ Petteri Mikkola, LTO, työnohjaaja, kouluttaja
Petterillä on 40 vuoden näköala varhaiskasvatuksen kehittämiseen. Hän on toiminut päiväkodin johtajana yli 30 vuotta ja kehittänyt sekä toteuttanut pedagogisen ja konsultoivan johtamisen mallia, jossa säännöllisillä tiimien konsultoinneilla ja työyhteisön peda-pajoilla mahdollistetaan pysähtyminen, yhdessä ajattelu, dialogi sekä yhteisen toimintakulttuurin kehittyminen. "Hyvä ilmapiiri tehdään päivittäin käytännön teoilla ja se on jokaisen työntekijän vastuulla, sillä lapsilla on oikeus toimiviin tiimeihin ja yhteisöön".
13:30-14:20
Hei, me johdetaan! Työyhteisön ja tiimien pedagoginen ja konsultoiva johtaminenPetteri Mikkola, LTO, työnohjaaja, kouluttaja